Zo langzamerhand begint het einde van de COVID-19 pandemie in Europa in zicht te komen. We zijn er nog niet en er zijn nog veel vaccinaties te zetten, maar ondertussen merk je dat de verschillende markten zich alweer opmaken over ‘na de corona crisis’. Zo ook de wereld van mobiliteit, waarin behoorlijke veranderingen worden verwacht in het reisgedrag van mensen. Toch zijn er ook tegengeluiden, waarbij wordt gezegd dat iedereen toch weer gewoon in zijn of haar auto stapt om iedere dag naar kantoor te gaan. Wat is er waar? Wij weten het ook niet, maar hebben al wel vast een kijkje genomen in de data.

Als je kijkt naar het aantal kilometers die door Waze gebruikers worden afgelegd in Nederland, zitten we nu op een min van 15% vergeleken met februari 2020. Even voor de beeldvorming, dat was de periode waarin van een corona pandemie nog geen sprake was en we massaal met z’n allen in de file stonden iedere dag. Kortom, nog 15% en we zitten weer op het oude normaal. En dat terwijl nog steeds veel mensen thuiswerken en dat misschien ook wel blijven doen.

Toch is de overheid al wel overtuigd van een blijvend effect op ander mobiliteitsgedrag door Corona. Zo zie je verschillende provincies die in hun plannen vol inzetten op ander reisgedrag dat we gaan vasthouden na corona. Neem bijvoorbeeld Provincie Noord-Holland, dat 7 miljoen euro extra gaat investeren in slimme mobiliteit. Of neem de MaaS pilots die nu langzamerhand van start gaan, zoals onlangs in Eindhoven. De overheid investeert fors in andere vormen van vervoer en maken daarbij handig gebruik van de corona tijd, om aan te tonen dat anders reizen ook echt wel mogelijk is.

Het CBS publiceerde onlangs een studie over mobiliteit in coronatijd. In deze studie vallen een aantal zaken op die het vermelden waard zijn. Zo heeft ook het CBS gekeken naar de verkeersintensiteit, hetzij op basis van NDW data. Hierin zie je ook dat in 2020 een behoorlijke daling plaatsvond van de drukte op de weg, maar dat deze zich langzaam aan het herstellen is. Vooral in de weekenden zie je een stijging van het verkeer, misschien omdat we ook wel een beetje klaar zijn met thuiswerken en dan in het weekend er graag op uit willen?

Ook het openbaar vervoer, een belangrijke tegenhanger van het wegverkeer, heeft een grote dip gekend door corona. Inmiddels begint het langzaam aan een herstel, maar mist het OV nog zeker 60% van haar normale gebruikers. En op zich ook niet vreemd, zolang HBO en Universiteiten amper open zijn voor hun studenten, veel kantoorwerkers thuiswerken en ouderen het OV zeer waarschijnlijk nog even zullen mijden.

Conclusie, de corona crisis heeft inderdaad aangetoond dat we opeens ons reisgedrag kunnen aanpassen. Zowel in het wegverkeer als het openbaar vervoer is de drukte die er was weggenomen door de maatregelen. Het wegverkeer begint zich nu weer te herstellen en het openbaar vervoer blijft hierin nog achter. Dus of we echt anders gaan reizen of toch weer onze gewoontes oppakken als we weer mogen en kunnen reizen? We houden de data in de gaten.

Meer informatie of vrijblijvende demo?

Wij laten graag zien wat je met het combineren van databronnen kunt doen.
Neem contact op