De zin en onzin van RTTI

Wat is RTTI en waarom is het belangrijk?

In de wereld van digitaal verkeersmanagement valt vaak de term RTTI. Dit staat voor Real Time Traffic Information en is een EU verordening die in februari 2022 opnieuw is gepubliceerd. Deze verordening gaat over het beschikbaar stellen van verschillende verkeersgegevens om weggebruikers beter te informeren over de actuele situatie op de weg. Het gaat hierbij over alle openbare wegen waar gegevens over bekend zijn die per 1 januari 2028 ontsloten moeten worden. Het hoofdwegennet moet per 1 januari 2025 digitaal ontsloten zijn, waarbij de gegevens via een National Access Point (NAP) beschikbaar moeten zijn. Alleen data die machineleesbaar is moet via de NAP beschikbaar worden gesteld. Dit houdt in dat de data een format moet hebben die automatisch door systemen ingelezen kan worden, dus zonder tussenkomst van menselijk handelen. Niet machineleesbare data hoeft niet te worden gedeeld. In Nederland is het Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM) de NAP waar gegevens beschikbaar worden gesteld.

Welke data moet beschikbaar zijn?

Er zijn mensen die verwachten dat de wereld van digitaal verkeersmanagement per 1 januari 2025 er behoorlijk anders uit zal zien. Als je goed kijkt naar de verordening lijkt dat echter nog wel mee te vallen. Er is een onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie en ook het CROW heeft een handreiking geschreven. Het gaat over de data items in Nederland die voldoen aan de eisen volgens de RTTI en hierbij zijn er 8 data typen gedefinieerd. Het gaat dan met name om maximumsnelheden, verkeersborden (statische en dynamische verkeersregelingen) en (geplande) wegwerkzaamheden. Deze drie data items worden nu ook landelijk opgevoerd als de belangrijkste data items die per 1 januari 2025 “op orde moeten zijn”. Hierbij geldt dat de aanwezige data reeds machineleesbaar is, dus dat het vooral gaat over het borgen van het ontsluiten van deze data. Ook wordt er gekeken in hoeverre een feedbackloop opgezet kan worden in samenwerking met serviceproviders, tevens een van de vereisten binnen de RTTI.

De rol van serviceproviders en datakwaliteit

Binnen de RTTI is ook opgenomen dat serviceproviders verplicht worden om de via het NAP toegankelijk gemaakte gegevens aan hun gebruikers ter beschikking te stellen. Hierbij geldt wel dat de data bruikbaar moet zijn en ook van goede kwaliteit. En daar gaat het op dit moment vaak nog mis, want ondanks alle inspanningen die er landelijk worden ondernomen om te komen tot een goede set van data, de bronhouders zijn nog niet allemaal zover. Dit zijn de lokale wegbeheerders en die hebben te weinig tijd en prioriteit om de data goed op orde te houden. De kwaliteit van deze data wordt weliswaar steeds beter, maar is nog (lang) niet op een niveau dat serviceproviders staan te springen om deze ook direct over te nemen. En daar wringt de schoen, want wegbeheerders gaan er steeds vaker van uit dat serviceproviders de door hen ingevoerde data allemaal gebruiken. Ergens is dat ook logisch, want waarom zou je de data anders aanleveren? 

Wegstatus: een brug tussen data en praktijk

Om een voorbeeld te geven. Wegbeheerders houden hun geplande wegwerkzaamheden bij in Melvin (of een soortgelijk systeem zoals LTC), dat aanvankelijk bedoeld was om met andere (buur) wegbeheerders de afstemming te hebben over de afsluitingen. Hierdoor kunnen wegbeheerders eenvoudig inzien welke afsluitingen er gepland zijn bij hen in de omgeving. Deze data wordt sinds een aantal jaren ook ontsloten door NDW als open data bestand, met als bedoeling dat serviceproviders dit kunnen overnemen. Zo denken veel wegbeheerders bijvoorbeeld dat Google Maps deze brondata direct overneemt in zijn navigatiesysteem. De realiteit is alleen anders. Naast het probleem van kwaliteit van data, kan Google Maps nog niet overweg met alle data die wordt aangeleverd. Een controle op kwaliteit en het converteren naar een leesbaar data format is nodig en zie daar de nut en noodzaak van ons platform Wegstatus. Zo helpen wij wegbeheerders al heel wat jaren om hun data in navigatiesystemen te krijgen. 

Melvin, omleidingen en de realiteit

Of neem het invoeren van omleidingen in Melvin. Een wegbeheerder denkt vaak dat Google Maps deze omleiding wel overneemt en is dan teleurgesteld als dit niet zo blijkt te zijn. Een klein geheimpje: een navigatiesysteem kan voorgestelde omleidingsroutes niet overnemen, omdat de werking volledig anders is. Dus dat betekent dat je als wegbeheerder hier heel anders mee moet omgaan. En ook als de RTTI wetgeving er doorheen is verwachten wij dat deze situatie niet verandert. Kortom, wees je er van bewust dat de RTTI nog niet de oplossing is van alles. En toch biedt de RTTI ook veel kansen. Het zorgt ervoor dat het digitaliseren van gegevens rondom de weg in alle Europese landen bekendheid krijgt. Dat ook andere landen inzien dat ze aan de slag moeten met het op orde brengen van hun data. En ook die landen willen heel graag meer invloed op serviceproviders en hoe de weggebruiker wordt geïnformeerd door partijen als Google Maps. Voorlopig blijft hierin voor ons ook nog voldoende werk om op te pakken.

Meer informatie of vrijblijvende demo?

Wij laten graag zien wat je met het combineren van databronnen kunt doen.
Neem contact op