
Het informeren en sturen van weggebruikers gebeurt over het algemeen met het plaatsen van borden en hekken. Tot een aantal jaren geleden stond hierbij vaak een bord van “navigatie uit”, maar inmiddels weten we dat veel weggebruikers alsnog hun navigatiesysteem gebruiken als zij wegwerkzaamheden naderen. Het is dus slim om weggebruikers ook op een persoonlijke wijze te informeren over afsluitingen en omleidingen, zowel via navigatiesystemen, social media als online platformen zoals Google en Nu.nl
Online Traffic Management is de verzamelnaam voor een set van onze diensten die het mogelijk maakt om verschillende doelgroepen direct te benaderen, te informeren, in gesprek te gaan en de resultaten te analyseren. Doelgroepen zijn reizigers, bezoekers, omwonenden en forensen (zowel werkgevers als werknemers). In deze benadering maken wij zoveel mogelijk gebruik van reeds bestaande faciliteiten bij wegbeheerders, zoals bijvoorbeeld een callcenter of bestaande social media-kanalen. Een perfecte aanvulling dus voor jou, als je concreet aan de slag wilt met het bereiken van doelgroepen rondom wegwerkzaamheden, afsluitingen en evenementen.
Doelen die bereikt worden door Online Traffic Management:
Wij onderscheiden drie fasen in Online Traffic Management: Informeren, Analyseren en Sturen. Hieronder is per fase aangegeven welke invulling wij hieraan geven.
Het bereiken van reizigers en omwonenden van wegwerkzaamheden is een uitdaging. Naast fysieke informatieborden op en rondom wegwerkzaamheden, is het ook belangrijk om de doelgroepen via online kanalen te bereiken. Maar hoe organiseer je dat? Dankzij ons partnership met Waze, Google en platformen zoals Facebook en Linkedin, kunnen wij berichten plaatsen op deze platformen. Hierbij kunnen wij heel gericht de juiste doelgroep targetten en van de juiste, relevante berichten voorzien. Dankzij het grote bereik van deze platformen kunnen wij in heel Europa doelgroepen informeren. Naast berichten kunnen wij doelgroepen ook een actie laten uitvoeren, zoals bijvoorbeeld het downloaden van een app of het doorklikken naar een webpagina.
Onze aanpak maakt het mogelijk om op basis van specifieke groepen (forensen, omwonenden, ondernemers, toeristen, etc), bepaalde eigenschappen (leeftijd, geslacht, interesses, etc) en locatie (op basis van geofencing) de juiste selecties te maken. Ook de keuze van het kanaal dat we inzetten speelt een belangrijke rol. Via Facebook en Instagram worden andere doelgroepen aangesproken dan via Linkedin. Samen met jou kijken we hoe we de selectie maken en de campagne vormgeven.
Kanalen die wij kunnen inzetten zijn onder meer:
Vanuit berichten kan de doelgroep worden doorverwezen naar landingspagina’s, waar bijvoorbeeld aanvullende informatie wordt getoond of waar een persoonlijk reisadvies kan worden opgevraagd. De realisatie en inrichting van deze landingspagina’s verzorgen wij graag.
Gebruikers van Waze, Google en andere platforms creëren zelf veel data. Wij helpen jou met het inzichtelijk maken van allerlei datastromen, die je ondersteunen in het monitoren van doorstroming en piekbelastingen. Kijk voor meer informatie hierover bij ons Event Traffic Dashboard voor evenementen of Roadwork Traffic Dashboard voor wegwerkzaamheden.
Het sturen van reizigers naar een bepaald gebied of weggebruikers van een bepaald wegvak is mogelijk met de inzet van online middelen. Wil je dat bepaalde wegen worden gemeden in navigatiesystemen? Wil je bezoekers van een evenement kunnen laten aanrijden naar een parkeerlocatie zoals jij dat had bedacht? Dankzij een mix van tools kunnen wij je hiermee helpen.
In samenwerking met de Waze community van Nederland en België, helpen wij bij het invoeren van de juiste informatie in de meest gebruikte navigatiesystemen. Denk aan afsluitingen, prioritering van wegen en het aanmerken van bepaalde gebieden als bestemmingsverkeer. Ook kunnen wij weggebruikers die naar een bepaalde bestemming onderweg zijn realtime sturen in hun route naar deze bestemming. Kijk voor meer informatie bij Traffic Reportal en Waze Community.
Wil je reizigers naar een bepaald gebied ook sturen in hun keuze van modaliteiten? Dan is de Mobility Portal de oplossing. Deze bestemmingsplanner laat in één oogopslag aan de reiziger zien hoe zij naar een bestemming kan reizen en welke alternatieven er gekozen kunnen worden. Door in te spelen op prijs, reistijd of andere incentives kan het reisgedrag worden beïnvloed en daarmee gestuurd worden in een optimale mix van modaliteiten.