Als wegbeheerder ben je verantwoordelijk voor veilige, toegankelijke en goed doorstromende wegen. Steeds vaker speelt digitale informatie daarin de hoofdrol. Met actuele data voldoe je niet alleen aan wettelijke verplichtingen, je kunt er ook de regie mee terugpakken op wat er daadwerkelijk op de weg gebeurt.
Maar let op: echt effect van digitaal verkeersmanagement begint pas als je verder kijkt dan het invoeren van een afsluiting. Want een afsluiting alleen zorgt er niet automatisch voor dat verkeer logisch wordt omgeleid. Daarvoor moet je ook nadenken over de alternatieve routes die navigatiesystemen gaan kiezen — en hoe jij daar grip op krijgt.
Navigatiesystemen zoals Google Maps, TomTom, Waze en Apple Maps bepalen zelf welke route het verkeer neemt. Ze baseren die keuzes op beschikbare data en hun eigen algoritmes.
Wanneer jij alleen een afsluiting invoert, gaat het systeem op zoek naar de “beste” alternatieve route. Maar die route kan door een woonwijk leiden, langs een school of over een smalle dijk waar je verkeer juist niet wilt hebben.
Het echte verschil maak je dus niet met de afsluiting zelf, maar met de maatregelen die je neemt om ongewenste alternatieven af te sluiten. Pas dan dwing je navigatiesystemen om logische, veilige en gewenste routes te kiezen.
Te vaak worden navigatiesystemen nog gezien als een gegeven — als iets waar je als wegbeheerder geen invloed op hebt. In de praktijk is dat achterhaald.
Wie navigatie-apps integreert in zijn verkeersplan, ziet ze niet langer als “black box”, maar als actieve speler in het verkeersmanagement. Dat vraagt om een andere manier van denken:
Met andere woorden: navigatie is geen bijzaak, maar een integraal onderdeel van je strategie.
Veel problemen ontstaan doordat maatregelen pas worden genomen nadat blijkt dat verkeer ongewenste wegen kiest. Dat is reactief, kostbaar en frustrerend voor bewoners en weggebruikers.
De oplossing ligt aan de voorkant: tijdens de planning van een afsluiting al scenario’s uitwerken voor mogelijke alternatieve routes. Stel jezelf de vragen:
Door dit proces vooraf te doorlopen, kun je met slimme digitale maatregelen het verkeer direct in de goede banen leiden — nog voordat de eerste auto een verkeerde afslag neemt.
Wij helpen wegbeheerders om van registratie naar regie te gaan. Dat doen we door:
Het resultaat? Minder verkeer op plekken waar je dat niet wilt, betere doorstroming waar je die wél wilt en meer regie over je netwerk.
De digitalisering van mobiliteit gaat snel. Navigatiesystemen spelen daarin een steeds grotere rol en hun invloed op verkeersstromen is enorm. Maar als je ze integraal meeneemt in je verkeersplan, kun je hun kracht juist benutten. Door alternatieve routes vooraf in kaart te brengen en ongewenste opties slim af te sluiten, zorg je dat navigatiesystemen automatisch de keuzes maken die jij als wegbeheerder voor ogen hebt.
Neem contact met ons op. We laten je graag zien hoe je digitaal verkeersmanagement naar een hoger niveau tilt.