Binnen TripService is Online Traffic Management een welbekend product. Met de drie stappen informeren, analyseren en sturen zorgen we voor een soepele doorstroming van het verkeer, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden. Binnen de eerste stap, informeren, is het belangrijkste doel het bereiken van de juiste doelgroep. Onze Online Marketeers spelen hier een belangrijke rol in. Hoe zij te werk gaan leggen ze uit in deze blog.

Online Marketing en Online Traffic Management bevatten allebei het woord “Online”. Beide concepten spelen zich af op het internet, waardoor een groot deel van het proces samenvalt. De relatie tussen marketing en Traffic Management steekt anders in elkaar. Marketing is een breed begrip en wordt gezien als een (communicatie)middel om een bepaald doel te bereiken. Traffic Management kan ook gezien worden als middel om een doel te bereiken. Echter zegt Traffic Management al iets over het doel, namelijk het beïnvloeden van verkeer. Wij dragen met Online Marketing dus bij aan het beïnvloeden van het verkeer.

Online Marketing binnen Online Traffic Management

Wij richten campagnes in op diverse advertentieplatformen. Hiermee informeren we een specifieke doelgroep over bepaalde verkeerssituaties, zodat zij hun gedrag hierop kunnen aanpassen. Door de advertenties te richten op een specifieke doelgroep, de zogenoemde targeting, bereik je bijvoorbeeld alleen de reizigers die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in deze informatie.

Advertentieplatformen 

Ten eerste maken wij veel gebruik van Google Ads. Dit is het grootste advertentieplatform te wereld. Je kunt advertenties tonen op websites van Google, denk daarbij aan de zoekmachine en Youtube. Ook zijn er miljoenen websites waarop je kunt adverteren door middel van het Google Display Network. De targeting in Google is gebaseerd op zoekwoorden die je gebruikt in de zoekmachine en websites die je bezoekt.

Hiernaast geeft Facebook Ads je de mogelijkheid om zichtbaar te zijn op social media via Facebook en Instagram. De targeting is gebaseerd op jouw profiel, pagina’s en posts die jij leuk vindt.

Verder geeft Waze Ads je de mogelijkheid om zichtbaar te zijn bij de weggebruiker. Mensen die Waze als navigatie app gebruiken kunnen een advertentie zien op de kaart, als ze een zoekopdracht ingeven of als takeover als ze stil staan.

Naast de bovengenoemde platformen zijn er nog meer mogelijkheden zoals LinkedIn, Twitter Ads en Microsoft Ads. Elk platform heeft zijn eigen mogelijkheden om mensen te targeten. Om te bepalen welk platform wij inzetten, kijken wij of we de vastgestelde doelgroep via het platform te bereiken is en waar de doelgroep aanwezig is. 

Doelgroepen

Mensen die wij met een campagne willen bereiken verdelen we in doelgroepen. Veel gebruikte doelgroepen zijn forenzen die een bepaalde weg veel gebruiken. Omwonenden die mogelijk hinder kunnen ervaren als er een weg wordt afgesloten en toeristen die van plan zijn om zich naar een bepaald gebied te begeven. Deze doelgroepen worden per project bepaald en opgesteld. 

Doel

Het doel van veel campagnes is om gedragsverandering te realiseren. Als er op een bepaald wegvak wegwerkzaamheden zijn, moeten automobilisten een andere route, modaliteit of tijd kiezen. Dit sturen wij door hen vooraf te informeren. Met deze informatie kan men tijdig een andere reismogelijkheid kiezen. Mocht er geen alternatieve route beschikbaar zijn, dan helpt het informeren over een bepaalde vertraging bij het beleven van de hinder. De weggebruiker heeft dan tijd om zich op de vertraging in te stellen en wellicht eerder te vertrekken. Hiermee zorg je ervoor dat de weggebruiker die langs hinder situaties navigeert, op tijd wordt geïnformeerd en zijn reis kan aanpassen.

Meer informatie of vrijblijvende demo?

Wij laten graag zien wat je met het combineren van databronnen kunt doen.
Neem contact op