De effectiviteit van OTM voor gemeenten

Online Traffic Management

Nederlandse verkeersborden over omleidingen

Als weggebruiker herken je ze waarschijnlijk wel: de gele reflecterende borden langs de weg als er werkzaamheden zijn, met informatie over de straat die dicht gaat en welke route je nu het best zou kunnen volgen. Tegenwoordig gebruiken mensen veel vaker navigatie om naar een plek te gaan, ook als er werkzaamheden plaatsvinden. Daarnaast is er natuurlijk altijd nog woon/werkverkeer dat geen navigatie gebruikt voor dagelijkse routes en dus onwetend richting de werkzaamheden rijdt. Online traffic management (OTM) is een dienst van TripService die werkzaamheden doorzet in navigatiesystemen als Google Maps, Waze en Flitsmeister, maar ook forenzen informeert over de wegafsluitingen via social media en advertenties.

Het doel hiervan is dat mensen van tevoren nadenken over andere reismiddelen, eerder of later vertrekken, thuis blijven, of dat zij hun route aanpassen om er zo voor te zorgen dat ze de locatie van de werkzaamheden kunnen vermijden. Dit is erg nuttig bij werkzaamheden op grote wegen, maar ook in gemeenten. In bebouwde gebieden zijn er namelijk vaak meer wegen en dus meer routemogelijkheden, er is minder ruimte (en wegcapaciteit) en er wonen veel mensen langs de wegen. Het zou ideaal zijn om ervoor te zorgen dat er nergens opstoppingen komen door verkeer zo effectief mogelijk om te leiden, er van tevoren voor te zorgen dat er minder verkeer is en omwonenden zo min mogelijk last hebben van (sluip)verkeer.

Joris Ruiter

Volg deze blog en mijn afstudeeronderzoek

Ik ben Joris Ruiter, student Civiele Techniek op de University of Twente en ik ga tijdens mijn afstudeerstage bij TripService kijken naar de effectiviteit van Online Traffic Management op gemeentelijk niveau. Ik wil hierbij naar zo veel mogelijk perspectieven kijken. Hierbij horen de getallen en cijfers; afname van het verkeer in het algemeen, toename van verkeer op omleidingsroutes, bereik van de advertentiecampagnes, maar ook de meningen en ervaringen van betrokken partijen: wat vinden weggebruikers van de communicatie, zijn er klachten van omwonenden en is de wegbeheerder tevreden met de omleidingen? De komende 10 weken houd ik me met dit onderzoek bezig en in deze blog zal ik hierover updates geven!

Meer informatie of vrijblijvende demo?

Wij laten graag zien wat je met het combineren van databronnen kunt doen.
Neem contact op