De avondklok is een van de dagelijkse gespreksonderwerpen, zowel in talkshows als bij de virtuele koffieautomaat. Iedere dag tussen 21.00 en 04.30 is het alleen bij uitzondering mogelijk om je buiten te begeven en dat betekent ook dat je in die periode niet met de auto op pad mag zijn. Dat moet toch merkbaar zijn op de weg zou je denken? Foto’s van een lege A2 deden al snel de ronde, maar is het echt zo’n groot verschil? Wij zochten het uit met behulp van Waze data.

Hieronder zie je de gebruikerscijfers van Waze in Nederland, met in de grafieken het aantal gebruikers die op dat moment online zijn.

Aantal gebruikers online op zaterdagavond
Aantal gebruikers online op zondagavond
Vergelijk tussen gebruikers 11-17 januari (blauw), 18-24 januari (rood), 26-31 januari (geel)
Vergelijk tussen gebruikers 11-17 januari (blauw), 18-24 januari (rood), 26-31 januari (geel), 1-7 februari (lichtrood)

Conclusie

Het aantal gebruikers na de invoering van de avondklok daalt ten opzichte van de periode voor de invoering. Ook zie je een verschil in de patronen van het gebruik van Waze. Je ziet hiermee dat de Waze gebruikers zich houden aan de avondklok. Ook opvallend zijn de kleine pieken tussen 20.00 en 21.30 uur (nog snel even naar huis rijden?) en de toename van het verkeer na 04.30 uur. Uiteraard zijn wij erg benieuwd naar het gebruik als de avondklok weer wordt vrijgegeven. We houden de statistieken nauwlettend in de gaten en melden ons als we een update hebben.

Meer informatie of vrijblijvende demo?

Wij laten graag zien wat je met het combineren van databronnen kunt doen.
Neem contact op